Kup bilet

17 listopada 2020

Jak powinien działać manager, by zwiększyć efektywność zespołu?

Świetne wyniki może osiągać wielu, ale nie każdy nadaje się do kierowania zespołem. Idealny zarządzający ponoć nie istnieje, ale można zrobić sporo, by zbliżyć się do niedoścignionego wzoru. Idealny manager – jaki powinien być, by pozytywnie wpłynąć na pracowników?

 

Kto z kadry zarządzającej nie chciałby być ceniony przez pracowników, efektywny i obdarzony dużą wiarygodnością oraz autorytetem? To cel każdego kierownika. Jakie cechy ma idealny manager? Odpowiednie nastawienie i zrozumienie systematyki pracy oraz pracowników to klucz do wypracowania swojej pozycji.

 

Pokora – mimo wszystko nikt nie wie wszystkiego

 

Jedną z najważniejszych cech potrzebnych w pracy managera jest pokora. Dlaczego? Ponieważ mimo pełnienia kierowniczej funkcji, nadal pozostaje się człowiekiem, o czym wielu zarządzających zapomina. Wychodzą z założenia, że zawsze muszą znać odpowiedź na każde pytanie i nie dają sobie pola do popełnienia błędów. Za tym idzie nieprzyjmowanie racji innych i w konsekwencji ograniczenie możliwości rozwoju zespołu i sprzedaży. Wiele mówi się o tym, ile dają „burze mózgów” i kreatywne pobudzanie grupy. Wspólnie można wymyślić przecież więcej niż w pojedynkę.

 

Pokora pomaga zrozumieć, że każdy czasami się myli i czegoś nie wie – nawet manager. O wiele więcej szacunku wśród pracowników wzbudzi powiedzenie „teraz nie mam odpowiedzi na twoje pytanie, ale dowiem się i do ciebie wrócę” niż ślepe obstawanie przy swoim zdaniu, nie słuchając argumentów innych. Autorytet buduje się mądrością, a nie siłą czy uporem. Ponadto warto pamiętać, że manager zatrudnia pracowników nie dlatego, że wie więcej od nich, ale po to, by ci wzbogacili jego zespół o działanie na polach dotąd niezagospodarowanych. Jeśli zarządzający byłby najlepszy we wszystkim, nie potrzebowałby przecież nikogo więcej do pomocy – wszystko zrobiłby sam.

 

Pewność siebie

 

Zachowanie pokory nie wyklucza posiadania pewności siebie. Na stanowiskach managerskich zatrudniani są specjaliści, którzy mają wieloletnie doświadczenia w branży i kierowaniu zespołami. Wiedza i staż to ich atuty. Przez lata sprawdzali, które rozwiązania są najlepsze i metodą prób i błędów dochodzili do sukcesów. Nie zawsze muszą wiedzieć wszystko, ale powinni dysponować dużym zapleczem umiejętności, które w większości przypadków pozwalają im na wysuwanie właściwych wniosków.

 

Pewność siebie buduje autorytet i pozwala zdobycie korzystnej pozycji zarówno przy negocjacjach, jak i w kontakcie z członkami zespołu.

 

Otwartość na nowe

 

Każda branża się zmienia – podobnie jak sposoby zarządzania. Managerowie powinni cechować się otwartymi głowami, które pozwolą im na wyszukiwanie nowych dróg sprzedaży i implementowanie kreatywnych rozwiązań, które poskutkują tym, że ich zespół będzie wyróżniał się na tle innych. Nie trzymają się utartych, bezpiecznych dróg, które pozwalały im na osiąganie podstawowych założeń. Nie boją się ryzykować i próbować rynkowych nowości. Szkolą się i robią wszystko, by na każdym polu zmienić systemy tak, by działały lepiej.

 

Empatia

 

W zespole pracują pracownicy. Płaci im się za skuteczne działanie i oczekuje wyników. Nie zmienia to jednak faktu, że to wciąż ludzie, na których pracę oddziałuje wiele czynników. Managerowie powinni zdawać sobie z tego sprawę i nie zapominać, że ich rolą jest również empatyczne wspieranie członków zespołu.

 

Jeśli widzi się, że któraś z osób osiąga gorsze wyniki, lepiej jest iść do niej i porozmawiać, niż od razu wysnuwać negatywne wnioski. Może potrzebuje dodatkowego wsparcia lub w jego życiu prywatnym wydarzyło się coś, co uniemożliwia mu efektywną pracę? Warto spytać zanim się osądzi.

 

Umiejętności organizacyjne

 

W przypadku specyfiki pracy managera umiejętności organizacyjne to jedna z podstaw. O ile sam zarządzający może lubić pracować w chaosie, niekoniecznie docenią to jego pracownicy. Wypracowanie odpowiedniego harmonogramu obowiązków, danie zespołowi narzędzi do jego realizacji i towarzyszenie mu na każdym etapie procesu sprzedażowego to obowiązek kierownictwa.

 

Inne istotne cechy managera:
- szczerość
- umiejętność budowania relacji
- asertywność
- bezstronność
- inteligencja

 

Wiedza jest podstawą do budowania marki. Nie możesz z niej nie skorzystać. Zmień z nami oblicze polskiego biznesu i weź udział w Company Management Congress!

 

Sprawdź nas również na Facebooku:

CMC Congress

DOŁĄCZ DO COMPANY MANAGEMENT CONGRESS

ZOSTAŃ WYSTAWCĄ JUŻ TERAZ!

WYPEŁNIJ FORMULARZ