Kup bilet

30 grudnia 2020

Kompetencje miękkie podstawami sukcesu w sprzedaży?

Wiele mówi się o tym, że za sukcesem stoi wiedza i lata ciężkiej pracy. Kompetencje miękkie też są jednak istotne. Dla wielu to podstawa sukcesu w sprzedaży.

 

Kompetencje miękkie – co można do nich zaliczyć?

 

Kompetencje miękkie to zbiór użytecznych umiejętności, które ułatwiają kontakty międzyludzkie nie tylko w sferze zawodowej, ale również prywatnej. To zespół umiejętności społecznych, socjalnych, uniwersalnych i przydatnych w każdym zawodzie.

Można je podzielić na dwie podgrupy – osobiste i interpersonalne. Do tych pierwszych zaliczyć należy zarządzanie swoją pracą w określonym czasie. W to wchodzi między innymi umiejętność organizacyjna czy też odpowiedzialność za własne działanie. Istotnym elementem jest również radzenie sobie ze stresem. Opanowanie emocjonalne jest jednym z kluczy do prawidłowego funkcjonowania nie tylko w sferze zawodowej. Warto również pamiętać o samomotywacji, która jest szczególnie ważna w profesjach freelancerskich. Inteligencja emocjonalna pozwala na lepsze rozumienie siebie i otoczenia. Asertywność pomaga stawiać granice, a kreatywność ułatwia wychodzenie z problemów, jak również znajdowanie nowych dróg realizacji projektów.

Umiejętności interpersonalne są równie ważne. Kompetencje miękkie to w tej mierze między innymi zdolności perswazyjne, czyli przekonywania innych. Istotna jest też zdolność do motywowania pracowników. Świetny zatrudniony potrafi ponadto rozwiązywać konflikty. Jest również mistrzem autoprezentacji i delegowania zadań. To wszystko składa się na mistrza pracy zespołowej, który będzie chciany w każdej firmie, do której trafi.

 

Pracodawca coraz częściej wymaga pełnego pakietu

 

Kompetencje miękkie są ważne nie tylko dla pracownika, ale również dla pracodawcy. Zdarza się, że ten ma do wyboru dwóch kandydatów o tym samym zakresie umiejętności twardych, specjalistycznych. Na rozmowie kwalifikacyjnej jeden z nich jest otwarty, opanowany i „zaraża” swoją osobowością. Rozmowa z nim nie tylko stoi na wysokim poziomie merytorycznym, ale również zwyczajnie sprawia przyjemność. Dla zatrudniającego może być to czynnik decydujący.

 

Kompetencje miękkie niezbędne w sprzedaży

 

Wiele zawodów opiera się na budowaniu relacji. Jednym z tych, który czerpie z nich najbardziej, jest sprzedaż. Dzięki wzbudzeniu zaufania potencjalnego klienta, a także zbudowaniu z nim nici porozumienia, sukces handlowca jest więcej niż pewny.

To właśnie w działach sprzedaży budowanie kompetencji miękkich jest jedną z podstaw. Warto pamiętać, że za około 10 lat ponad 75% pracowników będą stanowiły osoby urodzone w latach 80. i 90., czyli generacje Y i Z. Taka zmiana pokoleniowa znacząco wpłynie na kształtowanie się nowego kanonu kompetencji. To także pokolenia dużego nacisku na inteligencję emocjonalną i indywidualizm. Przedmiotowe, stereotypowe podejście do tego typu klientów będzie odebrane jako nieefektywne. Tym bardziej warto już teraz stawiać na rozwój kompetencji miękkich.

Kolejnym argumentem, który za tym przemawia, jest obecna sytuacja pandemiczna, która zmieniła podejście do pracy zdalnej. Większa samodzielność pracowników przekłada się na potrzebę samokontroli i samomotywacji. Niewykluczone, że za kilka lat odejdzie się od sztywnych modeli firmowych i dom stanie się nowym, stałym miejscem pracy.

Ponadto, coraz większa globalizacja i demokratyzacja rynku pracowników, wpłynie na mieszanie kultur pracy. To wiąże się z koniecznością rozumienia o odszukiwania odmiennych zasad nie tylko kultury, ale również zarządzania. Im większa empatia i umiejętność organizacji pracy w takich środowiskach, tym lepiej.

 

Wiedza jest podstawą do budowania marki. Nie możesz z niej nie skorzystać. Zmień z nami oblicze polskiego biznesu i weź udział w Company Management Congress! Podczas wydarzenia o kompetencjach miękkich będzie mówił Bogdan Sosnowski.

KUP BILET

Sprawdź nas również na Facebooku:

CMC Congress

DOŁĄCZ DO COMPANY MANAGEMENT CONGRESS

ZOSTAŃ WYSTAWCĄ JUŻ TERAZ!

WYPEŁNIJ FORMULARZ