24 listopada 2020
W gąszczu kolejnych rozwiązań technologicznych, które zalewają rynek, warto jest stawiać na te, które pozytywnie wpłyną na komunikację w zespole i ułatwią porozumiewanie się. Obecnie korzystać można zarówno z dobrze znanych systemów, jak i nowości proponowanych przez producentów. Jedno jest pewne – komunikacja wewnętrzna nigdy wcześniej nie miała szansy stać na tak wysokim poziomie.
Ostatnia dekada to rozkwit komunikatorów internetowych. Niektóre dopasowane są pod klienta prywatnego, inne sprostają wymaganiom biznesowym. Do tej grupy zaliczyć można między innymi:
- Skype
- Facebook Messenger
- WhatsApp
- Google Hangout
- Slack
- Appear.in
- Join.me
- Rocket Chat
- Microsoft Teams
Pierwsze cztery komunikatory mają swoje ograniczenia. O wiele trudniej jest wprowadzić porządek w systematykę działania firmowego Skype czy Google Hangout. Jest to świetne narzędzie do prowadzenia rozmów video, gorzej sprawdza się w komunikacji szybszej. Podobnie jest z Messengerem. Jest to narzędzie dość chaotycznie. Nie tylko trudno jest wyróżnić grupy, ale również wyszukać poszczególne wątki. W podobnej systematyce działa WhatsApp.
O wiele lepiej spisują się pozostałe komunikatory. Przede wszystkim dają możliwość prowadzenia indywidualnych rozmów, bardziej systematyzują grupy. Ich minusem jest jednak wersja darmowa ograniczona do konkretnej liczby wiadomości pomiędzy użytkownikami. Nie zmienia to faktu, że zasadniczo zmniejszają liczbę maili koniecznych do wysłania i przyspieszają komunikację.
Dość archaiczna i zazwyczaj jednostronna forma komunikacji. O ile dobrze skonstruowany newsletter pozwala na wystosowanie standaryzowanego komunikatu do konkretnej grupy odbiorców, to komunikacja ta zazwyczaj zostaje jednostronna.
Mało kto w Polsce słyszał o oprogramowaniu Donut. Jest to wtyczka działająca na podstawie Slacka, która umożliwia dowolnie wybranym bądź wylosowanym użytkownikom zacieśnianie relacji. Twórcy reklamują go jako „wirtualną kawę”, rozpoczęcie rozmowy pomiędzy zatrudnionymi, którzy wcześniej nie mieli okazji do tego, by bliżej się poznać. To świetna sposobność do tego, by zacieśnić firmowe więzy i zbudować wzajemne zaufanie tak niezbędne do dalszej pracy.
Dla wielu to dość archaiczny sposób komunikacji, ale nie można odmówić mu skuteczności. Intranet to rozbudowana baza wiedzy dla pracowników. Dzięki niej można uniknąć wielu niepotrzebnych wymian. Wszystkie pliki są w jednym miejscu, a kluczem do korzystania z nich jest tylko odpowiednie opisanie ścieżek dostępu.
Jest to jednak komunikacja wewnętrzna jednostronna.
To kolejne ciekawe rozwiązanie, szczególnie przydatne w formacie szkoleniowym. Taki blog zawierać może schematy wdrożenia, ulepszenia pracy, modyfikacje korzystne do wprowadzenia, jak również wskazówki dla każdego pracownika. Warunek powodzenia? Przede wszystkim bieżąca aktualizacja i kompleksowe podejście do treści.
Komunikacja wewnętrzna to jeszcze między innymi podcasty, czaty video, ankiety czy transmisje. Wariantywność jest duża. Od systematyki relacji w firmie zależy, na co manager powinien się zdecydować.
Wiedza jest podstawą do budowania marki. Nie możesz z niej nie skorzystać. Zmień z nami oblicze polskiego biznesu i weź udział w Company Management Congress!
Sprawdź nas również na Facebooku: